Hızlı Erişim

Üniversitemizdeki Suriyeli Öğrenciler, Araştırma Konusu Yapıldı

image

22.6.2021

 

Suriye’de meydana gelen çatışmalardan dolayı ülkemize sığınan ve 10 yıllık süreçte sayıları 3,6 milyona varan Suriyeli sığınmacılar içerisinde bulunan üniversite öğrencileri, akademisyenlerimiz tarafından araştırma konusu yapıldı.

Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi verilerine göre Türkiye’de 2019-2020 eğitim öğretim yılında 37.236 Suriye uyruklu öğrenci, üniversitelerimizde öğrenim görmekteydi. YÖK verilerine göre ise içinde Suriyelilerin de bulunduğu toplam uluslararası öğrenci sayısı 2020 yılı sonu itibariyle 200 bini geçmiş durumda. Harran Üniversitesi de 2019-2020 öğretim yılı esas alındığında 2677 Suriyeli öğrenci sayısı ile Türkiye’de en fazla Suriyelinin eğitim aldığı bir üniversite olmuştu.

Harran Üniversitesi’ndeki Suriyeli öğrencilerin akademik ve sosyal bütünleşme (entegrasyon) süreçlerini araştıran Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü öğretim üyelerimiz Doç. Dr. Mahmut KAYA ve Dr. Öğr. Üyesi Hatice ŞAHİN önemli bir çalışmaya imza attılar. Suriyeli üniversite öğrencilerinin gerek taşıdığı nitelikler ve gerekse ev sahibi toplumla göçmen kitlesi ve menşe ülke arasındaki potansiyel fonksiyonu bakımından önemli bir insani sermaye olması, göç sosyolojisi bakımından inceleme konusu olmaya değer olarak gören Doç. Dr. Mahmut KAYA ve Dr. Öğr. Üyesi Hatice ŞAHİN, Harran Üniversitesi’ndeki Suriyeli öğrencilerin sorunlarını inceleyerek bunu somutlaştırmak amaçlı bir eser çalışması gerçekleştirdiler.

Sorunlar ve çözüm önerileri konusunda birtakım fikirlerin kamuoyu önünde tartışılmasına imkan sağlayacak kitapta, üniversitemizde ön lisans ve lisans programlarına kayıtlı 10 fakülte, 2 meslek yüksekokulumuzda okuyan 326 Suriyeli öğrenci ile yapılan anket ve 12 kişi ile gerçekleştirilen odak grup görüşmesi sonuçları yer almakta.

2011 yılından itibaren Türkiye’ye/Şanlıurfa’ya gelmiş olan Suriyeli öğrencilerin akademik ve sosyal anlamda ne tür bütünleşme deneyimleri yaşadıklarının tespit edilmesi amaçlanan  kitapta, üniversite içi mekânlar, eğitim sürecindeki aktörler, öğrencilerin akademik imkân ve fırsatları deneyimleme olanakları, gerek üniversite içinde ve gerekse yerli halkla dayanışma ve dışlanma pratikleri gibi temel etkileşim ve ilişki biçimleri üzerinden akademik ve sosyal entegrasyonun ne aşamada olduğu ve nasıl işlediği elde edilen bulgular ışığında tartışılıyor.